Dowiedz się pierwszy o nowościach w ofercie, akcjach promocyjnych oraz nowych osadach. Zapisz się do naszego newslettera!
Błąd: Brak formularza kontaktowego.
Większość ludzi aktywnych zawodowo, dobrze usytuowanych, pracujących w wymagających branżach i sektorach zaspokoiła już wiele swoich podstawowych potrzeb. Mają własne mieszkania, inwestycje, samochody wysokiej klasy oraz oszczędności zapewniające poczucie bezpieczeństwa. Istnieje jeszcze jedna z potrzeb – samorealizacja – która wymaga szczególnego skupienia oraz znalezienia właściwych sposobów na to, by ją zaspokoić. Jednym z nich może być Second Home – nieruchomość, która zagwarantuje nie tylko bezpieczeństwo Twojego kapitału.
Ludzkie potrzeby przedstawia się w sekwencji – od najbardziej podstawowych do tych wyższego rzędu. Na samej górze piramidy Maslowa, czyli hierarchii potrzeb, znajduje się wspomniana już samorealizacja. Rozumiana jako dążenie do rozwoju własnych talentów, możliwości i umiejętności pomaga urzeczywistniać drzemiący w nas potencjał. Samorealizując się, posiadamy kontrolę nad swoim życiem – na przykład osiągając wolność finansową czy decydując o tym, gdzie i w jaki sposób będziemy spędzać każdą, bezcenną chwilę.
Sposoby zaspokajania potrzeby samorealizacji, szczególnie w przypadku osób zamożnych, od dawna były kluczowym prognostykiem trendów obowiązujących w sektorze nieruchomości mieszkalnych i rekreacyjnych. Już u schyłku dwudziestego wieku mieszkańcy krajów rozwiniętych Europy Zachodniej i USA zapoczątkowali modę na tzw. Second Home, czyli „drugi dom”, miejsce do życia i spędzania wolnego czasu z rodziną. Second Home to nieruchomość wakacyjna ciesząca się rosnącym zainteresowaniem, położona najczęściej w atrakcyjnym turystycznie regionie.
Nietrudno wyobrazić sobie przestronny dom z one million dollar view wzbudzającym największe emocje, kawałek ziemi, czyste powietrze i zapach pobliskiego lasu. Nieruchomości rekreacyjne umożliwiają spędzenie radosnych wakacji z rodziną, stanowią także spokojną i bezpieczną enklawę w czasie, gdy sytuacja na świecie nie jest pewna, oferują miejsce do uprawiania letniego lub zimowego hobby, są także dobrym pomysłem na ochronę kapitału.
Nasi zachodni sąsiedzi, którzy wcześniej wykształcili klasę średnią, pokazują od ponad 30 lat wzmożony popyt na drogie sporty: żagle, sporty motorowodne, skutery, rowery, narty czy snowboard. Wielu z nich inwestuje w nieruchomość położoną w lokalizacji, która pozwala im spędzać więcej czasu uprawiając ulubione sporty, a tym samym samorealizując się.
Wakacyjny, drugi dom znajdujący się nad morzami, jeziorami lub w górach niesie szereg możliwości, z których można korzystać niemal o każdej porze roku.
– Truman Capote
Ostatnie lata, w tym pandemia COVID-19, wywołały falę popytu na „drugi dom”. Dane z raportu przeprowadzonego przez firmę Knight Frank z 2021 roku wskazują, że ponad jedna trzecia respondentów jest bardziej skłonna do zakupu własnego Second Home. Stanowi to wzrost z 26% rok do roku. Do tej pory decyzja o zainwestowaniu w wakacyjną nieruchomość napędzana była m. in. licznymi ograniczeniami w podróży.
Można jednak spodziewać się drugiej fali zainteresowania nieruchomościami tego typu nawet wtedy, gdy niesprzyjające okoliczności do zagranicznych podróży zaczną słabnąć. Rozwój pracy zdalnej, a także chęć osiągnięcia życiowej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym są do tego wystarczającymi motywacjami.
Przy wyborze swoich nieruchomości nabywcy Second Home biorą pod uwagę najróżniejsze istotne dla nich elementy. Najważniejsze bez wątpienia są przestrzeń i prywatność, które zyskujemy w pakiecie decydując się na zakup własnego „domu wakacyjnego”. Ponadto kolejnymi czynnikami są duży ogród, czyli dostęp do ziemi, domowe biuro oraz możliwość rozbudowy.
Już dziś obserwujemy znaczący wzrost popytu na nieruchomości umożliwiające aktywne spędzanie wolnego czasu. Brane pod uwagę są więc regiony atrakcyjne turystycznie: Morze Bałtyckie, Warmia i Mazury, polskie góry i Kaszuby. Uwzględniając wzrost ambicji i zamożności Polaków, trend ten będzie tylko się umacniał.
„Większość kupujących poszukuje nieruchomości jako sposobu na dywersyfikację. Bardzo atrakcyjną perspektywą są dla nich korzyści wynikające z aprecjacji kapitału wpływające bezpośrednio na styl życia. Sercem zmiany postaw kupujących jest poszukiwanie work and life balance oraz rodzina, dlatego w mojej opinii takie trendy prawdopodobnie się utrzymają” – powiedział Mark Harvey, ekspert firmy Knight Frank.
Chęć posiadania drugiego miejsca zamieszkania najczęściej deklarują osoby dobrze usytuowane i bezdzietne. Poszukują Second Home, który nie będzie powiązany z ich dotychczasowym miejscem zamieszkania i dostarczy nowych możliwości. Kolejną grupą zainteresowanych są całe rodziny, a także mieszkańcy dużych miast. To oni w szczególności potrzebują komfortowego miejsca do odpoczynku od pracy i miejskiej codzienności, by naładować życiowe akumulatory.
W sytuacji, w której praca nie ogranicza już naszego miejsca zamieszkania, nie ma potrzeby pozostawać w mało atrakcyjnej lokalizacji lub dużym skupisku ludzi. Pojawiła się zatem możliwość, by żyć na własnych zasadach. W taki właśnie sposób potrzeba samorealizacji, którą pragnie zaspokajać coraz większa część dojrzałego społeczeństwa, prowadzi do wzrostu sprzedaży nieruchomości rekreacyjnych – domów położonych blisko natury, oferujących czyste powietrze, bezpieczeństwo, spokój i wolność.
Poznaj 9 pozostałych powodów, dla których warto inwestować w nieruchomości Second Home i działki rekreacyjne blisko natury. Śledź nasz cykl artykułów eksperckich i bądź na bieżąco!
Przeczytaj