10 POWODÓW, DLA KTÓRYCH WARTO INWESTOWAĆ W NIERUCHOMOŚCI SECOND HOME

 

POWÓD 3.

SECOND HOME ODPOWIEDZIĄ NA NOWE TRENDY W TURYSTYCE I REKREACJI

 

Podróżowanie poszerza horyzonty, rozwija cenne umiejętności, przełamuje etnocentryzm i obdarza bezcennymi wspomnieniami. W nowoczesnym społeczeństwie świadczy również o statusie społecznym, co szczególnie widać obserwując branżę turystyczną w czasie szalejącej inflacji.

Przez ostatnie kilkanaście lat nastąpiło wiele zmian w strukturze potrzeb i preferencji ludzi, a wydarzenia trudne do przewidzenia – jak choćby pandemia COVID-19 – uwidoczniły jedynie nowe trendy, które zagościły w sektorze turystycznym i rekreacyjnym. Zadaniem rynku nieruchomości jest na te trendy reagować.

Jakie kierunki wybieramy?

Wykształceni i dobrze zarabiający reprezentanci pokolenia X i pokolenia Y (Milenialsi) przed rokiem 2020 eksplorowali głównie zagraniczne kierunki. Zaczynali od wycieczek do niedrogiej Bułgarii, Turcji czy Hiszpanii, potem przyszedł czas na testowanie coraz bardziej popularnego modelu wakacji all inclusive, aż w końcu odważyli się odkrywać świat na własną rękę, będąc jak najbliżej natury.

W 2021 roku większość Polaków wakacje spędziła w Polsce – tak wynika z danych serwisu Nocowanie.pl. Co ciekawe, to właśnie w regionach mniej popularnych można było spotkać prawdziwe tłumy turystów. Rodacy najczęściej wybierali Pomorze, Pomorze Zachodnie, Małopolskę, Dolny Śląsk, Tatry, Karkonosze i Bieszczady. Korzystali też z doskonale rozwiniętej bazy noclegowej – największym zainteresowaniem cieszyły się kwatery i pokoje, domki (25,7%) oraz apartamenty.

Źródło: Główny Urząd Nadzoru Budowlanego

Czy podróżowanie wpływa na trendy na rynku nieruchomości?

Tak, i to znacząco. Jak wynika z Ogólnopolskiego Badania Podróżników 2021, polscy turyści zaczęli preferować aktywne wyjazdy na łono natury. Początkowo wynikało to z licznych ograniczeń w podróżowaniu spowodowanych pandemią – w 2019 roku taki typ wycieczek wskazywało 34% respondentów. Polacy unikali dużych skupisk ludności i poszukiwali kontaktu z przyrodą. Trend ten dalej się rozwija – w 2021 roku już ponad 45% badanych opowiada się za wyjazdami oferującymi spokój, ciszę, aktywność fizyczną oraz otoczenie zieleni.

Zainteresowanie wyjątkowymi i nietuzinkowymi miejscami wypoczynku stale rośnie. Świadczy o tym chociażby rosnąca popularność platformy Slowhop.com, która na rynku rządzonym przez portale takie jak Booking.com zapełniła niszę dla klientów poszukujących klimatycznych noclegów w dobrym stylu. „Jeździmy tam, gdzie nie ma wielkich hoteli, jemy tam, gdzie karmią lokalnymi produktami, przeżywamy przygody z tymi, dla których pasja jest wszystkim” – mówią założyciele Slowhop’u, za pośrednictwem którego tylko w 2021 roku dokonano 27 tys. rezerwacji. Rynek nieruchomości musi iść więc w parze z przemianami w sektorze turystyki wynikającymi z potrzeb i preferencji ludzi.

Post-covidowa rzeczywistość nie zmniejszyła apetytu na odkrywanie nieznanego

Wręcz przeciwnie – badania Polskiej Izby Turystyki wskazują, że dwutygodniowe urlopy w szczycie sezonu ustąpiły miejsca krótszym wycieczkom. Polacy wykorzystują święta kalendarzowe i długie weekendy (Wielkanoc, majówka, Boże Ciało to tylko niektóre z nich), by wyjechać i choć na chwilę zmienić swoje otoczenie. Krócej, ale częściej – to dewiza współczesnego podróżowania. Również home office, czyli możliwość pracy online spopularyzowana w czasach pandemii, pozwolił na rozwój trendu wzrostu częstotliwości wyjazdów. Opuszczenie biur i praca zdalna umożliwiły wielu osobom pracę w wymarzonych destynacjach: w chatce w górach albo na plaży.

 

Źródło: Ogólnopolskie Badanie Podróżników 2021

Podróżująca klasa średnia

Nieobojętna na trendy w podróżowaniu jest inflacja, która w kwietniu 2022 roku wyniosła 12,3%. Z tego samego miesiąca pochodzi badanie przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia na temat jej wpływu na wakacyjne plany Polaków. Aż 66% respondentów przyznaje, że na ich podróżnicze plany duży wpływ mają rosnące ceny.

Najwyższy odsetek ankietowanych decyduje się na wakacje w kraju. Co dziesiąty deklaruje rezygnację z wakacyjnego wyjazdu. Można postawić hipotezę, iż ludzie z klasy niższej z powodu rosnących cen nie mogą pozwolić sobie na kosztowne wakacje. Obserwacja polskich kurortów choćby w tegoroczny weekend majowy pokazuje jednak, że inflacja nie ograniczyła podróży klasie średniej. Jej przedstawiciele, mimo że zauważają szybko rosnące ceny, nie rezygnują z wyjazdów.

“Cel podróży to nie miejsce, do którego zmierzasz, a nowa perspektywa, z jaką patrzysz na świat”

Henry Miller

Nieruchomości wakacyjne są idealną alternatywą dla osób chcących czerpać jak najwięcej radości z przebywania na świeżym powietrzu i korzystania z dobrodziejstw natury. Nabywcy takich nieruchomości pragną ucieczki by zainwestować w rodzinę, zyskać spokojne i bezpieczne miejsce na przyszłość oraz krótkie wyjazdy w ciągu roku, a także zabezpieczyć swój kapitał przed inflacją.

Mając na uwadze pozytywne doświadczenia osób decydujących się na lokalną turystykę i wypoczynek w Polsce, nadchodzi czas dla nieruchomości Second Home położonych w wyjątkowych lokalizacjach nieopodal popularnych kurortów. Mogą one szczególnie zyskać na nowych turystycznych trendach. Potwierdzają to również prognozy podróżnicze na rok 2022: rosnąca popularność unikalnych miejsc noclegowych, wycieczki blisko domu, podróże do mniej znanych regionów czy świadomy wyjazd w stylu slowlife.

Autorzy artykułu:

Bartosz Mazurek
Prezes Zarządu

Aleksandra Kolańczyk
Specjalista ds. Marketingu i Public Relations

POWÓD 4: SECOND HOME NASTĘPSTWEM MIESZKAŃ W CENTRACH MIAST

Poznaj 7 pozostałych powodów, dla których warto inwestować w nieruchomości Second Home i działki rekreacyjne blisko natury. Śledź nasz cykl artykułów eksperckich i bądź na bieżąco!

Przeczytaj

 

tel. 786 843 743
biuro@ostoyacapital.pl

 

 

ul. Walońska 7/66, 50-413 Wrocław
www.ostoyacapital.pl